2009. március 26., csütörtök

2008.06.21

Délelőtt bevásároltam a holnapi kacsához, próbáltam mindenféle zöldséget, de nem volt olyan nagy választék, sajna. Kicsit napoztam is, ami 2in1 volt, mivel szoliztam. Tudom, miért nem kinn az udvaron? Azért mert nincs hozzá idegzetem, sem időm, h több mint fél órát pilledjek. Ebéd előtt el kezdtük sorolni, h mit is kell ma csinálni. Ebből egy már kiesett, mivel a bodzabor - talán az élesztő miatt - bemondta az unalmast. Úgyhogy, ha a tyúkok kóvályogni fognak, akkor kicsit több bodzát és citromot eszegettek.

2re megyek szedret szedni és enni. Ezt még ma ajánlatos lenne feldolgozni. Terveim szerint szörp és likőr lesz a befutó. De az a bor még mindig izgaztja fantáziám. Most úgy nagyjából el is olvastam.
Meg kell törni, zúzni, le kell szűrni, cukrot hozzá és állni hagyni, röviden és tömören.

Eperszörp

Hozzávalók: 1 kg érett eper, 5 dl víz, 60 dkg cukor, fél citrom leve.

A megmosott, megtisztított epret felaprítjuk, és a vízzel felforraljuk. 3 percig főzzük, majd a tűzről levesszük, és 10 percig állni hagyjuk. Ezután ritka szövésű vászonkendőn át lecsöpögtetjük. Az így kapott kb. 1 liternyi eperlevet a cukorral és a citromlével kevergetve felforraljuk, habját leszedjük, majd azon forrón, fertőtlenített kis üvegekbe töltjük és lezárjuk.

Hideg, sötét helyen kb. 6 hónapig eláll. Ha felbontottuk, hűtőszekrényben kell tartani. Ha fél évnél hosszabb ideig áll, akkor is finom, de elveszíti szép színét, megbarnul.Meggyből, málnából, őszibarackból, ribizliből és szederből is hasonlóan készíthetünk szörpöt!

A likőrt pedig a kökény likőr módjára fogom elkészíteni, rézmozsárban megtöröm, felöntöm pálinkával és állni hagyom, majd x hét után cukor sziruppal felöntöm és kész is. Bár találtam két könyvemben is egy-egy leírást. A dr. Oetkeres könyvben (likőrök és alkoholban eltett gyümik) kb. ugyanígy írja le, csak még tesz hozzá fahéjat is.

bár elképzelhető, h a kettőből fogok egyet kreálni :), mint ahogy szoktam is.
a másik könyvben (likőrök, pálinkák, gyógyitalok) pedig a következő van:

Szederlikőr
Hozzávalók: 500g érett késői szeder, 200g porrá tört kandiscukor, 2,5dl félszáraz sherry, 7,5 dl borpárlat
Így készül:
mossuk meg a szedret, csepegtessük le, és óvatosan itassuk le róla a vizet. Ezt követően rakjunk tálba egy-egy réteg szedret és cukrot felváltva, majd nyomjuk meg kissé.
Hagyjuk addig állni, amíg a cukor szinte teljesen fel nem olvad. Ezután rakjuk a masszát széles szájú üvegbe vagy befőttes üvegbe, és öntsük rá a borpárlatot. Egy hét elteltével adjuk hozzá a sherryt is, jól rázzuk össze, és hagyjuk állni további 4 hétig. Az érlelési idő elteltével szűrjük át gézzel vagy konyhai papírtörlővel kibélelt szűrőn, majd töltsük üvegekbe.
Kiváló bánatűző!

Még takarítani kell, szerencsére csak a törölgetés maradt nekem. Illetve holnapra előkészíteni a zöldségeket, bár lehet, h be is kellene pácolni előre a kacsát, sztem nem lenne egy utolsó szempont. És még ott a cseresznye is, ami lehet, h hétfőre marad.
Erre anyu közli, h menjünk be este a Voluta fesztre óvárra. Mondom neki, h nem tudom, h mikor akar menni, mert sztem, időnk az nem sok lesz.
Úgyhogy muszáj volt halottaimból feltámadni, mert mindezt félgőzzel nem lehet csinálni.
jjjjaajjjj, még üvegeket kell kimosnom a szörpnek. :))))) Ilyet még úgysem hallottam gyakran, h szederszörp. :)))
Az angyalkártya megint a bőséget dobta ki, díjaznám, ha összejönne vmi nagyobb összeg.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése