2009. március 23., hétfő

Sütőtök

Kaptunk! Nem is keveset, úgyhogy most garázdálkodhatok kedvemre!!! Bár ennek nem mindenki örül.:)
Addig csak a finom, szilvalekváros sütőtököt ízlelgethetem. Isteni finom a tavalyi szilvalekvár, kár hogy idén nem tudtam szerezni... Bár még annyira nem adom fel...

Eszembe jutott, h tavaly letöltöttem, v inkább ráleltem chili&vanilia oldalán (www.chiliesvanilia.blogspot.com )egy jó kis sütőtökkrémleves receptre! Ha holnap haza tudok jönni ebéd után, az esti meló előtt, akkor tutira elkészítem!!!

sütőtökkrémleves
Íme a recept:

Hozzávalók 4 személyre
1kg sütőtök
1 nagy krumpli
1 közepes alma
1 közepes hagyma
2-3 ek méz
1/2 narancs leve
2 húsleveskocka
só,
bors,
szerecsendió
friss kakukkfű (ha van)
1 dl tejszín
5 dkg vaj
190C-on 45-50 perc alatt puhára sütöm a sütőtököt.

(Ezt én úgy szoktam, hogy félbe vágom, kikaparom a magját és így teszem be a sütőbe, akkor nem kell a darabolásával, pucolásával bajlódni). Óriási a különbség, hogy sült vagy főtt állapotban használjuk a tököt, főzve ugyan sokkal gyorsabban készen van, viszont a sütés által sokkal koncentráltabb, intenzívebb, édesebb lesz az íze) Amíg sül, a vajon puhára párolom a felaprított hagymát a kakukkfűvel (egyszerre teszem a vajat és a hagymát a lábosba, nem amikor már forró a vaj, különben nagyon hamar megég), amikor már megpuhult és átlátszó, ráteszek 2-3 ek mézet és kicsit karamelizálom. Felöntöm 1,2 l vízzel, amibe beleteszem a 2 leveskockát, a meghámozott, kockára vágott krumplit és almát és közepes lángon puhára főzöm. Amikor már puha a krumpli, a levesbe teszem a sült tök kikapart húsát. Botmixerrel krémesre pürésítem –csak ekkor ízesítem a narancslével, sóval, borssal, frissen reszelt szerecsendióval, majd az egészet lágyítom kb 1-1,5 dl tejszínnel. Igazából kicsit le kell hűteni, akkor lehet még jobban igazítani az ízeken (ízléstől függően lehet édesebbre mézzel, vagy barna cukorral, vagy pikánsabbra narancslével, vagy kis citromlével, ha nem elég ízes, akkor esetleg még egy fél leveskocka, vagy vegeta mehet bele), mert forrón nehezebben jönnek ki az ízek. Pirított tökmaggal és tökmagolajjal tálalom. Előző este is el lehet készíteni, semmi baja nem lesz másnapra. Gyönyörű, narancssárga, krémes, igazi őszi leves.

Találtam még, sütőtök ital receptet is:

Sütőtökital
Arányok:
5 kg sütőtök /
1 kg cukor /
 4 dkg citromsav /
1 l víz /
1 mokkáskanál tartósítószer

A tököt hámozzuk meg, magozzuk ki, tegyük fel rövid időre főni, hogy megpuhuljon. Utána turmixoljuk össze és keverjük össze a cukorral és a citromsavval, és végül öntsük rá a vizet. Tegyük fel főni, és miután felforrt vegyük le a tűzről, szórjuk rá a tartósítószert, és melegen tegyük üvegekbe. Az üvegeket kössük le és szárazgőzben hagyjuk kihűlni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése