2009. március 24., kedd

Mai ténykedések - hagymalekvár & csipkemártás

Kései fekvésemhez korai kelés dukált, legnagyobb örömömre. Jártunk a piacon is, egyre jobban szeretek kimenni. Vásároltam stököt, de most a régi fajtát, nem a sonkatököt. Kíváncsi vagyok, mennyi idő alatt fog megsülni. Ha finom és gyorsan sül, akkor a magját elteszem és jövőre már nálam is kerekedhetnek. Megkóstoltam a naspolyát, határozottan finom. Majd rákeresek a neten és bővebben is írok róla. Láttam csicsókát, ezt nem sikerült megkóstolni, de már tudom, h van és idővel veszek is.

Délelőtt ügyintézés, reméltem, h sikerrel járok a szerveknél, de nem. Mindig minden nem sikerülhet. A "kedves" hölgy, majdhogynem kiröhögött, h mit is szeretnék én árusítani. Pedig, sztem a lekvár, nem röhögés tárgya, pedig ha tudná, h milyen finom. Mondanom sem kell, semmi segítőkészség nem volt benne. "hívja fel a statisztikai hivatalt, a telefonszámát nem tudom" címszóval. Felhívtam Győrt, majd továbbirányítottak Bpre, de itt már teljesen más hangnemben. Így is lehet, nem csak úgy. De ezt nem mindenki tudja. Ott még jobban elrettentettek. Úgyhogy azt hiszem, megjöttünk a vásárból.


Kisebb elkeseredésemben, neki álltam alkotni. Hagymalekvárt avagy chutney-t.Persze, nem hagyhattam, h ne nyúljak hozzá az alaprecepthez, íme az én változatom.



Az első pár hagyma után, azt hittem, lepattanok erről a projektről is, szinte kifolyt a szemem. A végére viszont belejöttem, bár az is lehet, h jó sokáig úszkáltak a hagymák a vízben és azért nem ríkattak már meg. Szóval, kb. 1-1,5 kg lilahagymát apróra vágtam - amennyire sikerült. A vége felé, 2dl olajat felforrósítottam majd 4 ek barnacukrot szórtam rá, olvasztás-futtatás céljából. Hagytam kicsit, mikor már egy dbig futott a cukor az olajon, rádobtam a felszeletelt hagymát is. Kibontottam egy üveg vörös bort - sajnos a meozás elmaradt - és apránként ráöntögettem, szépen el is nyelt kb. 1 üvegnyit. 1-1,5 narancs levével is ízesítettem. Mikor már sötétlilás-barnás színben pompáztak, el kezdtem fűszerezni: só, bors, kakukkfű, chili, gyömbér, szegfűszeg, szegfűbors, koriander, ja meg 3ek balzsamecet. Ezt jó párszor kóstolgatni és ízesíteni kellett, mire elérte a megfelelő ízvilágot. Megvártam, míg nagyjából elfőtte a levét, üvegekbe töltöttem, a biztonság kedvéért tettem rá egy kis szalicilt és száraz dunsztba tettem.


Hogy mihez is lehet ezt fogyasztani, azt írják: " elkészíthetjük apró szendvicsként barnakenyérre kéksajttal, brie-vel vagy camembert-rel" De találtam hozzá recepteket is. Serpenyőben sült kacsamáj hagymalekvárral , Valentin napi libamáj, Sertésszűz vörösboros hagymalekvárral , pácolt mangalicaszűz krumplipürével és hagymalekvárral , Bélszín aszalt cseresznyés hagymalekvárral és polentával, sült kacsamell hagymalekvárral és croutonnal


Mikor már azt hittük, h vége a napnak, lehet pilledni, nagybátyám állított be, két fácánnal és egy nyúllal. Apu a nyúlat nyúzta a pincébe, anyu a fácánokat szabadította meg a tollazatuktól, én meg recepteket keresgélek. Ma még fel kell cicomáznom az lekvárokat is ( címke, kalap, szalag). Bár, lehet, h ez már csak holnapra marad...

Tévedtem, ma még nem ért véget a konyhában való ténykedésem. Megnyertem a vadnyúl pácolását, és majdan sütését is. Később leírom a pácot és az elkészítést is, de most menek, h jöhessek.

Itt vagyok, újabb üveg bor felbontására került sor, szinte éreztem, h nekem ma két üvegnyit kell vennem. Ezt már lemeoztam. Fincsi. Titkos séfemtől érdeklődtem a pác után.

Tehát 2-3 napig kell ebben az egyvelegben állni hagyni: mozsárban megtörni: szegfűbors, koriander, kömény, feketebors, mustármag, só (kevés), babérlevél, rozmaring, fokhagyma - én még tettem bele, amit találtam a kertben, a sötétben (zsálya, egy kis oregáno, egy kis majoranna). Rozmaringot majd holnap veszek, sajna, csak szárított fog sikerdni, bár este hazafelé befutok a tescoba...Ehhez adok még olívaolajat és 3eknyi vörösbort - nekem kicsit több lett. Sztem, nem lesz gáz. Pár napig ebben úszik, kifejezetten csak üvegtálban lehet és a tetejére is vagy üveg v folpack, semmiképp sem műanyag v fém.

Majd vasárnap délelőtt - úristen, megint korán kell kelni - átteszem egy tepsibe, jól beletömködöm még a fűszereket, egy pici vizet is öntök alá, ha a páclé nem elég és kb. 1,5-2 órán keresztül sütöm, először vizes zsírpapír alatt párolom, majd leveszem és pirítom. Jól jön a ma elkészített hagymalekvár és még készítek hozzá csipkebogyómártást - természetesen a saját gyártmányú csipkebogyólekváromból - és krokettet adok hozzá. És még innék hozzá finom vörösbort, de este melózni kéne menni... :((( Remélem, nagyon fincsi lesz!!!!!
És még vmi, talán még nincs veszve a vásár sem. Mindig akad egy hajszál, amibe lehet kapaszkodni... :))))

És íme a csipkemártás:
Csipke mártás vadsülthöz!

A sült zsírját átszűrjük, felforrósítjuk rakunk bele egy apróbb hagymát, friss kakukkfüvet,rozmaringot,(a zölfűszereket lehet variálni attól függően hogy milyen fűszerrel sült a hús). Ezután felöntjük vörösborral,vagy konyakkal. Ha forr, jöhet bele a csipkebogyólekvár, majd ízesitjük sóval, cukorral, őrölt szegfűborssal, citromhéjjal,f rissen őrölt feketborssal. Ezután az egészet leredukáljuk, de akár be is sürithetjük rétesliszttel.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése