2012. szeptember 14., péntek

Vaddisznó pörkölt

Úgy gondoltuk még június elején, h a az újdonsült pesti rokonok majd augusztus 19-ei hétvégén újra meglátogatnak bennünket. Aztán, ahogy telt-múlt az idő, kigondoltam, h már nagyon nem lesz utána olyan hét, h mindenkit egybe meg tudnánk hívni, így kikiáltottuk az utolsó Kinga Túrszos hétvégének, úgymond házavatóval egybekötve, annak ellenére, h még félig-meddig vagyunk készen. 
Még nem volt biztos, h mi lesz a menü, de úgy harangoztuk be, h szalonnasütés lesz. Időközben, apu a vadkár ellenében kapott vadhúst, pontosabban vaddisznót, így gondoltam egyet, h bográcsban kb. 20 főre főzök - még soha életemben amúgy - pörköltet. 
Előtte, érdeklődtem, vadász ismerősöktől, szimplán főzni szerető barátoktól, h hogyan miképp, főleg ennyi főre. 
a végkifejlet egy szakácsszájából annyi volt, h kicsit sok lett a borókabogyó,de finom. Ez nekem elég, és az is, h elég jól fogyott. 


Hozzávalók kb. 20 főre (emlékezetből, mert már lassan 1 hónapja volt) 

Először bepácoltam a húst, bár, itt megoszlottak a vélemények, h kell v nem. Végül Ottis pácára esett a választás: 

  • 4-5 sárgarépa
  • 4-5 petrezselyemgyökér
  • 2-3 kisebb karalábé - azt hiszem, ez kimaradt, mert elfelejtettem 
  • 4-5 hagyma
  • babérlevél 
  • fokhagyma
  • egész bors
  • borókabogyó

  • 6-7 kg vaddisznó lapocka v comb
  • 4 féle hagymából kb. 1,5-2kg
  • kb. 30dkg füstölt házi szalonna 
  • házi zsír
  • borókabogyó
  • pirospaprika
  • bors
  • fagyasztott áfonyabogyó
  • áfonyalekvár
  • paradicsom
  • paprika
  • zöldfűszerek: kakukkfű, borsikafű, rozmaring
  • vörösbor
  • koktél a végén: 1dl olaj+őrölt kömény+bors
 A pác hozzávalóit megpucoltam, nagyobb darabokra vágtam, vízbe tette, meg felforraltam és lehűtöttem. Húst egészben belehelyeztem, már amennyire lehetett. Muszáj volt két edénybe tenni, mert nem fért el. 1-2 napra hűtőszekrénybe v hideg helyre helyezzük.  Ezután leszűrjük, kockákra vágjuk. 
ezt már megcsináltam, előtte, mivel elég zsúfis volt a programunk. 
Ahogy a hagymát is megpucoltam, anyu apróra vágta, a szalonnát is felkockáztam, apróra. Hagymát kissé elő is sütöttük, mint a disznóvágáskor szokta anyu. 
Vasárnap reggel korán keltünk Istvánnal, irány a ház, tűzrakás, előkészítés, hús, fűszerek, frissen szedett paradicsom, paprika, zöld fűszerek. 

Szalonnát megpirítottam, majd rádobtam a hagymát és együtt sültek. Majd a kockára vágott húst. Kissé mikor kifehéredett, megszórjuk pirospaprikával. Igazándiból, már nem emlékszem, h mennyi levet eresztett, h kellett-e hozzáönteni vizet. Szóval, fűszereztem, beletettem a paprikát, paradicsomot, vörösbort, fűszereket és hagytam rotyogni. Persze, közben kóstolgattam is. Az áfonyalekvár csak talonban volt ott, de úgy gondoltuk a kuktámmal, azaz Adrival, h próbáljuk meg, tegyünk bele. Nem rontottuk el, hanem inkább még jobb is lett tőle. Vörösbort folyamatosan adagoltuk, kb. 2 üveget el is nyelt. 



mikor már úgy gondoltuk, h a hús puha, ízre is finom, ez kb. 4 órába tellett, akkor egy koktélt tettem még bele, ami állt olaj+őrölt kömény+ bors keverékéből. Még ezzel is összefőztem és vártuk az estét a kóstolásra. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése