2011. október 31., hétfő

Valamivel kevesebb,

mint 60 nap van hátra karácsonyig. Nekem ma személy szerint ünnepi készülődős hangulatom van, amit jó lenne fenn tartani addig. Tavaly sem sikerült, vagy előbb jött vagy később. Idén, úgy döntöttem, hogy a családon belüli klasszikus, nagymamák által  sütött süteményeket el/megtanulom azoktól, akik tovább vitték. Őrizzük a hagyományt címmel.
Hétvégén, 3 süteményt én készítettem. Ebből, az első a hagyományőrzős tv.torony. Igazándiból nem tudni és ezt már sajnos nem is tudjuk meg, h TV torony a neve vagy pedig tölteni való, de ahogy rakosgattuk, töltöttük inkább sok-sok havas fenyőfa jutott róla eszünkbe.
A másik a barackgolyó, ezt még anno barátnőméknél ettük karácsony alkalmával, sok-sok apró sütemény társaságában.
A harmadik pedig egy gyakoribb klasszikus, a legényfogó.
Az első kettőt akár szépen celonfánba becsomagolva, kis masnival ellátva még ajándékba is adhatjuk. 




1. Tv torony, de nevezhetjük Fenyőfának is :) 

Hozzávalók:

  • 30dkg őrölt dió
  • 30dkg darált háztartási keksz
  • 40dkg porcukor
  • 4dkg kakaó
  • fekete kávé, amennyit felvesz (ne legyen se túl száraz, se túl nedves a tészta)
Töltelék:
  • 10dkg vaj
  • 14dkg porcukor
  • kevés rum



 Ehhez egy speciális formára lesz szükségünk. Igazándiból, nem tudom, h hol lehetne ilyet szerezni, mert ezt örököltük. 
Tészta hozzávalóit összegyúrjuk. Bőségesen porcukrozott formába dió nagyságú masszát teszünk. Eredetileg úgy írják, h ujjunkkal fúrunk a formába és úgy húzzuk ki. Ki is jön, csak épp az ujjunkon marad rajta. :) Az ujjam helyett a fakanalat használtam. Tehát, lazán beletömködtem az anyagot a formába, majd a fakanál végét beporcukroztam és fúrtam egy lyukat az anyagba, kissé bővítettem is, majd kivettem és a tenyerembe ütögetve a formát, szinte magától kipottyant a már formázott tészta. 
Ezeket megkenjük a habosra kikevert töltelékkel és az aljára puszedli vagy linzert teszünk. 

Ebből a mennyiségből, kb. 35-40db lett. 

2. Barackgolyók

Hozzávalók:
  • 40dkg marcipán (most dr. Oetker-est vettem, felannyiba kerül, mint a Szamos marcipán)
  • 30dkg szárított sárgabarack
  • 12dkg porcukor
  • 2cl baracklikőr
  • 2ek baracklekvár
  • kristálycukor hempergetéshez
Barackot - elméletileg - húsdarálóban ledarálni. Szerintem, egyszerűbb és gyorsabb az aprítóban., ráönteni a likőrt és 30 percig állni hagyni. 
Közben a marcipánt, a porcukorral, lekvárral jól összedolgozni. 
Hozzáadjuk a ledarált barackot, golyókat formálunk és kristálycukorba hempergetjük, 1 napot állni hagyjuk. 



3. Legényfogó

  • 25dkg vaj vagy margarin
  • 25dkg porcukor
  • 50dkg liszt
  • 2 tojássárgája + 1 egész tojás
  • 1 citrom héja vagy citrom aroma
Hozzávalókat összegyúrni. Meleg sütőben közepes lángon sütni. Mikor már egy kicsit pirosodik a széle, akkor jó is lesz.  Baracklekvárral megkenjük, porcukorral meghintjük.

Addig nem akartam róla szólni, míg nem jelenik meg, de a Stahl.hu  oldalról is megkerestek ünnepi készülődés címmel, hogy akár meglévő, akár új receptet lehet beküldeni. Ma látom, h a barackgolyó nyerte el a tetszésüket. Köszi Erzsi, h akkor odaadtad nekem és látjátok, mindennek eljön az ideje. 
A másik pedig egy gasztros sütis ajándékozás is volt, ez is már célba ért. Úgyhogy ez a két dolog illetve a hagyományőrzés volt a cél. 



Ráhangolódó zeneként még Katie Melua-t, Norah Jones-t, Enya-t, Josh Groban-t és Sarah McLachlan-t tudnám ajánlani.

4 megjegyzés:

  1. Aztaaa, micsoda forma! :O Miből van? Ránézésre irtó nehéz lehet.
    Talán piramis forma néven kapható most, 100 Ft-osban, műanyagból persze. Van hozzá egy kúp alakú kiegészítő is, amivel a lyukat tudod fúrni bele és a fő elem széthajtható, így könnyebb kivenni belőle a kész darabot.

    VálaszTörlés
  2. itt azt mondják, h műanyag :)
    az ajánlott technika alapján nem sikerült, hiába jött ki a formából, az ujjamról meg nem tudtam összenyomás nélkül lehúzni :D így maradt a fakanál szindróma :)

    VálaszTörlés
  3. Ééééés ezekből a szépségekből kaptam én is! Nagyon finomak voltak, régi történeteket, gyerekkori ízeket csaltak elő az emlékezetemből. Kinga, itt is köszönöm szépen ezt a kedves meglepetést!
    És tegnap, ahogy előszedegetem a mézeskiszúró formáimat, vettem észre hogy van tornyocska formám is. Fából. Azt hiszem, ezután nem kérdés, hogy készítek néhányat karácsonyra!

    VálaszTörlés
  4. annyira jó adni, főleg, ha ennyire célba talál!!! :)

    VálaszTörlés